Klassföraktets fula tryne

Men alltså, vi måste prata om klassföraktet som visar sitt fula tryne nu efter valet när SD kom in
 
Ruggigt många på Twitter, Facebook och bloggar har lagt upp valdistriksdiagram från sina distrikt - distrikt där Fi och rödgröna har gått framåt och SD har varit marginaliserade - med tillhörande text i stil med att "tänk om VI fick bestämma". Nu är jag fördomsfull och har inte kollat upp vilken socioekonomisk status dessa valdistrikt har, men jag tänker go out on a limb och anta att de är medelklassområden eftersom medelklassen är mer benägna att rösta till att börja med och att det framförallt är medelklassen som twittrar och bloggar om politik. 
 
Ja, tänk om medelklassen fick bestämma! Tänk om det krävdes avslutad gymnasieutbildning och åtminstone 30 poäng statsvetenskap för att få rösta! Tänk vilket... filosofstyre vi skulle ha. Inte alls en värdering som känns så jävla röd och demokratisk, faktiskt.
 
När vi avskriver SDs väljare som lågavlönade, lågutbildade och svagbegåvade så är vi inte taskiga framför allt mot dem som röstar på SD - vi är taskiga mot dem som vi i vanliga fall anser oss kämpa för. De som inte har en högskoleutbildning, inte har kapacitet och förmåga att ha högkvalificerade arbeten. Människor som inte är vinnare i Alliansens Sverige, som inte kan jobba sig uppåt och bli sin egen chef and what not.
 
Det är inte att en är lågavlönad, lågutbildad och svagbegåvad som är problemet med varför en röstar på SD (och det är heller inte ens fallet för alla som röstar på dem, det vet ni också innerst inne) - det är att en av en eller annan anledning har en avtrubbad och nedsatt empatisk förmåga. Det är mycket värre att vara hjärtlös och kallsinnig än att vara "korkad" och "obildad".
 
Vad det är som gör att människor i ökande grad har avtrubbats inför andra människors lidande och upplever sig vara hotade av rasifierade kan vi ju fundera på. Jag skulle ju inte utesluta att det är vad åtta års borgerligt styre gör med människor när deras rättigheter och samhälleliga skyddsnät urholkas.
#1 - - Fine - en 21årings syn på sex, kärlek och relationer:

Huvudet på spiken! Jag önskar att jag hade kunnat formulera mig såhär när folk i min närhet också hävdar att det är "korkade lantisar" som röstat SD :/

Svar: Tack! Det är inte lätt, jag har hamnat i den diskussionen många gånger och det gör mig som har arbetarklassbakgrund ledsen.
Flickvänsmaterialet

#2 - - Vanessa:

Du har så rätt! Jag såg i mitt fb-flöde först hur en vän la upp ett diagram över sitt distrikt och skrev "Åh, Möllan <3", och det kändes lite fint. Men sen kom det fler och fler, och en bekant la upp samma bild men med texten "Stoltheten och tryggheten att inse att en bor i "rätt" stadsdel <3"
Sen kändes det bara obehagligt med alla diagram som dök upp. Det visar ju bara hur sjukt segregerat samhället är.

Dessutom slog en tanke mig: I alla distrikt där SD fick höga siffror (typ småorter och byar, typ min hemort) så har ju sossarna fått svinmycket - Såklart, för arbetare och låginkomsttagare är ofta sossar - men det kommenteras aldrig med "åh titta det är bara korkade lantisar som röstar på sossarna".

Egentligen är det ju självklart att det inte är mestadels medelklass i akademikerstadsdelar som dras till SD. Det är ju folk som drabbas av den rådande politiken som blir sverigedemokrater, och det har inte med ointelligens att göra.

Lösningen måste ju vara att vänstern, och kanske framför allt sossarna, skapar ett tydligt alternativ till alliansen, och förbättrar villkoren för arbetare och låginkomsttagare, så att de kan fånga upp de som annars dras mot SD.

Här läste jag en annan sjukt bra text om samma grej: http://nojesguiden.se/artiklar/rasism-bekampas-inte-med-klassforakt

Svar: Skönt att det inte bara var jag som reagerade! Ska kika på inlägget du tipsade om :)
Flickvänsmaterialet

#3 - - Mari-Louis:

Jag håller med om att det osar klassförakt att förklara att man röstar på SD på lågutbildning och att man på samma sätt då skulle utesluta att de samma personer tidigare röstat på andra partier.
Men, jag är också så himla trött på att försvara de som röstar på SD med att det är synd om dem och att det är självklart att de röstar som de gör, på grund av arbetslöshet, icke färdig utbildning eller annat. Deras stora utsatthet. Jag blir trött in i själen på det här, för även om de är utsatta så har de ett val. De har ett val att rösta på andra partier, precis som alla andra.
Jag tycker naturligtvis att alla ska få rösta även utan statsvetenskapliga högskolepoäng. Det är en självklarhet. Men, jag blir innerligt förbannad på allt klappande och gosande med dem. De får rösta som de vill, men hjälp dem inte på med offerkoftan.