Ryktet om min hatiska retorik är betydligt överdrivet

Igår hamnade jag i en diskussion på Twitter om det här med internkritik och vad som brukar kallas "hatisk retorik".
 
Jag tycker personligen inte att jag är särskilt hatisk - jag raljerar en del över män, och jag försvarar rätten att känna hat inför sina förtryckare - men överlag är fan ryktet om min hatiska retorik betydligt överdrivet. Jag är förbannad, jag vägrar att stryka män medhårs och jag tänker inte hålla käft eller tona ner mig, och det räcker ju som bekant för att få epitetet manshatare i det politiska klimat vi har idag.
 
Dock känner jag ett stort what the actual fuck kring det som anses vara faran med att vara så kallat "hatisk". Alltså, det är klart att det är ett problem om en föreställer sig feminismen som något slags välgörenhetsprojekt, där cismän ska skänka bort makt till icke-män och att vi därigenom ska uppnå ett jämställt samhälle. Då är det ju viktigt att värva så många män som möjligt till sin sak och då måste de utrotningshotade pandorna som ska räddas vara söta, mjuka och fluffiga istället för asjävlaförbannade på människor för att de sabbar deras naturliga miljö och käk för att dra in stålar.
 
Grejen är bara den att jag inte tror ett skit på välgörenhetsorganisationsfeminismen, eftersom makt inte kan ges bort som nån välmenande donation eller trevlig present till någon annan. Makt måste tas, utrymme måste erövras. Jag är ointresserad av att arbeta för att patriarkatet ska ge mig lite schysstare villkor, lite bättre veckopeng och privilegiet att vara ute till klockan elva på kvällen. Jag vill störta hela maktordningen, bygga upp något helt nytt.
 
Därför är det också totalt ointressant för mig att försöka värva män till feminismen - de män som inte kan ta till sig mitt budskap för att det inte är slätmixad majspuré utan någonting betydligt mer hårdtuggat kommer ändå aldrig att vara min bror när det verkligen gäller.  De vet ändå ingenting om solidaritet.
 
 
#1 - - Karolina:

<3

#2 - - Malin:

Himla bra skrivet!

#3 - - Freja:

YES! Krossa patriarkatet och kapitalismen!

#4 - - Vän av ordning och konsekvens:

Den där Churchill sa så himla många bra saker