Män är djur: Uttern

2005 sändes dokumentären Könskriget där dåvarande ROKS-ordföranden Ireen von Wachenfeldt gav uttryck för åsikten att män är djur. Sedan dess har feminister i Sverige ständigt fått försvara sig - varför tycker vi att män är djur?
 
Detta tycker jag är en otroligt ointressant fråga, för ärligt talat är det ju bara att titta på hur rättsväsendet ser på män så förstår en precis varför. Enligt svenska domstolar ligger män på en genomsnittlig intelligensnivå av en något väl inavlad golden retriever och har noll förmåga att hantera sina impulser när det kommer till kjoltyg.
 
Vad jag däremot tycker är intressant att fundera över är VILKET djur som är manlighetens spirit animal, så med start idag så kommer ni att få läsa resultatet av mina efterforskningar. Först ut: UTTERN!
 
 
 
Fakta om uttern:

Uttern är ett smidigt, långsmalt djur med korta ben, brett huvud och lång, muskulös svans. Den har en längd på 50-100 centimeter, svanslängd på 28-55 centimeter och vikt på 3-11 kilogram. Hannar blir tyngre än honor. Den är starkt anpassad för ett liv i vatten, med simhudsförsedda tassar och näsborrar och öronöppningar som kan tillslutas vid dykning. Pälsen är ljusbrun med en nästan vit haklapp. Denna kan dock vara svår att se när pälsen är våt.

Källa: Wikipedia.
 
Likheter mellan uttern och mannen:
 
 
Säg, vad är väl manligare än en tystlåten och kärv man som inte gillar att prata om känslor? Nej, en riktig karl utstöter precis som uttern bara ljud när han 1. har sex och 2. står vid sidlinjen och skriker uppmuntrande ordrar till sin unge som spelar knattefotboll.
 
I den mån män kommunicerar med andra så sker det ofta i form av 1. vissla eller på annat sätt påkalla uppmärksamhet hos kvinnor i kollektivtrafiken eller på gatan, 2. morra hotfullt när han inte får som han vill och 3. snörvla upprört när någon uttalar sig negativt om män som grupp. (Se bara kommentarerna på det här inlägget, de kommer vara fulla av indignation!)
 
 
Mannen är liksom uttern revirhävdande. Han begränsar ofta kvinnors livsutrymme, antingen inom ramen för ett heteromonogamt förhållande eller genom att på andra sätt begränsa kvinnor när de rör sig i sammanhang och platser som han uppfattar som sina. Även om mannen inte vanligtvis bajsar på offentliga platser, så tar han gärna tillfället i akt att kissa mot buskar, hus och lyktstolpar eller spotta loskor på marken. Dessa vätskor har då vanligtvis men inte alltid en karaktäristisk lukt av alkohol och ibland snus.
 
 
Även mannen betraktas som missgynnad fast inte av IUCN utan av MRA. Liksom uttern har mannen har fått stå tillbaka sedan 1950-talet och lidit stora nederlag som avskaffandet av rätten att ligga med sin fru mot hennes vilja och livmoderpersoners rätt till fri abort. Detta beror inte på miljöföroreningar utan snarare på miljöförändringar då kvinnor inte längre enbart håller till hemma utan även arbetar och tjänar egna pengar och på så sätt är mindre ekonomiskt beroende av mannen. Vissa menar också att det bedrivs en hetsjakt mot mannen i syfte att avmaskulinisera och förhandla honom till "hen", och att detta röjande av de "naturliga" normerna kring mäns och kvinnors beteenden kommer att bli mänsklighetens undergång eftersom inga män kan tänka sig att ligga med fula onaturliga håriga feminister.
 
Slutsats:
Mannen är på många sätt väldigt lik uttern och det skulle mycket väl ha kunnat vara manlighetens spirit animal om det inte vore för att uttrar är kapabla till solidaritet och ömhet för varandra då de brukar hålla tassarna när de sover för att de inte ska flyta iväg från varandra.
 
 
Ledsen uttern, men jakten på manlighetens spirit animal fortsätter!
#1 - - Annika i Colombia:

Att de håller varandra i händerna när de sover! Det var det finaste jag sett någonsin, nästan.

Svar: Ja, så otroligt gulligt!
Flickvänsmaterialet

#2 - - Catrin:

Piper av skratt här hemma... Aså, utterns uppsyn <3 "Fy fan va omoget"!!! :P Bäst!

Svar: Haha, ja jag gillar den också! Sjukt kränkt! <3
Flickvänsmaterialet

#3 - - sak:

Hahaha! Jag kiknade av skratt när jag läste:

"3. snörvla upprört när någon uttalar sig negativt om män som grupp. (Se bara kommentarerna på det här inlägget, de kommer vara fulla av indignation!)"

#4 - - Moralfjant - ung & uppkäftig genushäxa:

HAHAHA ÅÅH JAG DÖR

#5 - - Hanna:

Alltså åh jag älskar dig! <3 Rätt ny här, men du får mig att känna mig så stark och glad som ny och osäker feminist! Kram!

Svar: Vad bra! Tillsammans är vi starka! <3
Flickvänsmaterialet

#6 - - Tessy :

öhm..

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/animals-can-be-giant-jerks

Uttrar är väldigt lika en del män.. på ett väldigt, väldigt stört, sjukt, perverst och vidrigt sätt..

Svar: Haha, men fy!
Flickvänsmaterialet

#7 - - Mslackerbitch /fanny:

Made My day!

Svar: :)
Flickvänsmaterialet

#8 - - Emil Pirfält:

Jag är en man som försöker att lära mig lite mer, det här inlägget får mig att leta vidare. Erkänner att jag inte läste så mycket annat du har skrivit, men om ditt mål är att upplysa så misslyckades du den här gången.

(Interna skämt är också ett helt ok mål. Jag dömmer inte, bara meddelar.)

Svar: Internt skämt.
Flickvänsmaterialet

#9 - - Tira:

Hahaha, detta inlägget är ju helt fantastiskt! Förstår inte att jag inte upptäckt din blogg tidigare :-D