Problemet med gulliga små disclaimers

Det finns en grej vi måste prata om, och det är det här med att ta avstånd från den stereotypa feministen.
 
Jag ser att många gör det - många skriver små gulliga disclaimers där de tonar ned och säger att de inte hatar män och att de rakar sina armhålor und so weiter - och jag har tidigare gjort mig skyldig till det här, för att jag har hoppats att patriarkatets hammare på så sätt ska undgå att hamna på mig.
 
Problemet är - förutom att det inte fungerar, de kommer att komma efter dig oavsett för att du tar dig ton över huvud taget - att det här är djupt osysterligt, eftersom det är att positionera sig gentemot sina medsystrar för att själv vinna någon slags immunitet. Att själv få epitetet Vettig Feminist av män som inte själva är feminister.
 
So by all means - hata inte män om det inte fyller i funktion i ditt liv och i din feminism, raka dina armhålor om du vill det - men snälla. Skriv inte gulliga små disclaimers varje gång du uttalar dig om feminism där du tar avstånd från oss håriga och manshatande. Sälj inte ut oss för att få sola dig i mäns bekräftelse.
 
Det är ju vi som håller dig i handen när det stormar.
#1 - - Josefina:

Hej! Kan du inte skriva lite om det här med manshat, hur det kommer sig och hur det funkar i relation till eventuell pojkvän, pappa osv. Jag läser många feministbloggar och tycker feminism/genus är superintressant, håller med i det mesta, men just manshatet har jag aldrig riktigt greppat. Jag tror alltid gott om alla män tills de bevisar motsatsen (naiv??) och då levde jag ändå själv i en våldsam relation i flera år som jag till slut lyckades ta mig ur. Men som sagt, förklara gärna manshatet för en oinvigd :)

Svar: Jag kan försöka!
Flickvänsmaterialet

#2 - - s:

Håller verkligen med! Som en av de arga, orakade, fula feministerna är det svårt att känna systerskap när mina systrar hela tiden tycker att det är viktigare att markera avstånd till mig än till patriarkatet. Och det gör mig självmedveten på ett sätt jag kämpat för att slippa vara - känslan att många kvinnor tycker det är jobbigt när jag dyker upp och "bekräftar fördomar" om hur feminister ser ut och är.

Svar: Ja, alltså vi får ju tycka olika och vara olika och inte ens gilla varandra inom feminismen, men det är så sjukt kontraproduktivt för kampen att sälja ut varandra för att vinna någon slags respekt i patriarkatets ögon. Ingen kvinna är fri förrän alla kvinnor är fria.
Flickvänsmaterialet

#3 - - Vanessa:

Alltså din blogg är fantastisk! Jag har bara läst den i ett par veckor, men du lyckas hela tiden förmedla sjukt viktiga saker i korta träffsäkra texter. I love!
Om jag bara får rekommendera en enda feministisk blogg till någon intresserad, så kommer det lätt vara din :)

Svar: Åh, tack snälla! Vad glad jag blir!
Flickvänsmaterialet