#femfoto14 - 9. Förebilder

 
 
 
För drygt en vecka sedan stod jag på Pocket Shop på Arlanda och försökte hitta någonting att läsa under semestern och kanske något att skriva lite bloggidéer i. Jag hittade Sylvia Plaths "Glaskupan" och den här anteckningsboken. Jag kände mig andligen sammankopplad med Gafsan på bilden, och tänkte att det blir perfekt att skriva inlägg till #femfoto14 i, ifall internet skulle strula på plats.
 
Internet strulade mycket riktigt, och jag fick en del bloggidéer antecknade under tiden. Dock fastnade jag på förebilder och kom inte på en enda. Jag vet inte varför jag valde det ämnet till utmaningen, för jag har ju - som en del av er redan noterat - väldigt svårt för förebilder som koncept, särskilt inom en rörelse som verkar för jämställdhet. För mig innebär nämligen förebildandet att en placerar vissa personer på piedestal och gör dem till ouppnåeliga ikoner, vilket rimmar rätt illa med jämställdhetstanken.
 
Så det blir en bild på Gafsan. En före-bild från innan semestern, om en är göteborgskt lagd.